onsdag den 9. september 2015

HVERDAGS NICOISE


I går kom den her super lækre salat nicoise på bordet her hjemme, og selvom kalenderen nu siger efterår, ja så er jeg bestemt ikke færdig med at spise lækre og lette sommersalater endnu. Specielt ikke når det er sådan en fix lille sag med rødder i det Sydfranske som bliver serveret.

En salat nicoise kan laves på utallige måder, nogle udlader bønner, nogle kommer kartoffel i og nogle spiser den med friske tunbøffer mens andre nøjes med tun fra dåse. Når alt kommer til alt så er det nemlig kombinationen af tun, æg, sprøde grøntsager, spæde salatblade og oliven som gør denne her salat til lidt af en klassiker. 

Når det så er sagt, så er jeg faktisk nødt til at indrømme at den her salat jo så nok faktisk ikke rigtigt kan kaldes for en vaske ægte salat nicoise, for det første er jeg en notorisk oliven hader, så de små sorte sataner skulle på ingen måde i nærheden af min salat... men hvis du godt kan lide dem så fyr bare løs, og for det andet så er det her en super nem snyde-hverdags-nicoise som ikke krævede at en eneste grøntsag skulle snittes da jeg brugte en dagens salat fra fakta, nogle cherry tomater, en dåse tun fra køkkenskabet, et æg og nogle brønner fra fryseren. Samlet set tror jeg faktisk kun at det tog mig 10 min. at smide salaten sammen, og det mest tidskrævende var nok at ristet lidt rugbrød som vi spiste sammen med salaten, se det er da en salat hvor selv den største køkkennovice kan være med.

Jeg har prøvet at angive mængder i opskriften her under, men lov mig at i bare tager det som inspiration, for når alt kommer til alt så betyder det overhoved ikke spor om der er lidt mere af det ene eller det andet i.

Salat nicose ala Den Sultne Studerende - 3 pers:

1 stk. dagens salat
ca. 10 cherry tomater 
1 håndfuld grønne bønner 
1 ds. tun i vand
3 æg
Vinaigrette
Saft og skal af 1 citron
1 tsk. dijon sennep
1 dl oliven olie
Salt og peber

Kom alle ingredienserne til vinaigretten i en lille glas med låg, ryst godt sammen og stil til side.

Sæt nu en gryde med vand over at koge, når vandet koger kommes æggene i og koger i 6 min.

Efter 6 min. tilsættes bønnerne og lige så snart vandet kommer op og koge igen hældes vandet fra.

Vend nu salaten sammen med bønner, tomater og lidt dressing.

Til sidst fordeles salaten på tre tallerkener og der fordeles lidt tun over hver salat.

Nu pilles æggene og skæres i kvarte før også de kommes på salaten.

Og så skal man ellers bare gribe sig en gaffel og nyde den friske salat... og jeg kan kun anbefale at man rister sig lidt rugbrød, det går nemlig rigtig godt i spænd med salaten, og så giver det også lige lidt mere fylde på tallerkenen 


0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...