tirsdag den 9. juni 2015

WEEKEND FRISTELSE

Det sværeste ved at starte med at spise efter GI har helt sikkert været portions størrelser, for ja det lyder jo nok logisk nok at fuldkorn og en mase fibre mætter meget mere end den kost vi ellers har spist. Men derfor har jeg nu alligevel haft en tendens til at komme for meget på tallerkenerne, og det harmonere jo altså ikke ligefrem når man også gerne vil mindske madspildet i husstanden. Der er dog blevet lidt bedre med tiden, og jeg har da også været ret god til at genanvende de retter som jeg har lavet for meget af, på den ene eller anden måde dagen efter. 
En af de retter som blev til fordi jeg havde været lidt for generøs med portionerne dagen før, var den her brunch sandwich med laks. Laksen havde jeg til overs fra mit første GI-måltid, rødkålssalaten havde jeg tiløvers fra dagen før hvor vi havde fået dirty rice og mørbrad, og de øvrige ingredienser blev fundet frem fra køleskabets gemmer så der var total bonus på "nej tak til madspilds kontoen".
Det var en sandwich som helt og aldeles ramte plet på sådan en weekend morgen formiddag, og med et fløjlsblødt pocheret æg som kronen på værket var der ingen sure miner. Ja det var helt og holdent en weekend fristelse som jeg godt kunne blive lettere forfalden til, for selvom den smagte som den største GI synder, ja så indeholdte den faktisk kun ingredienser som alle sørgede for at holde mit blodsukker stabilt. Derfor kunne jeg gå weekenden i møde uden hovedpine og dårligdomme, men med maven fuld af lækkerier fra morgenstunden

Brunch sandwich med laks - 1 pers:

1 stk. pågen javist fuldkornsklemme
2 spsk. flødeost naturel 
2 - 3 skiver røget laks 
6 skiver agurk
1 æg
Salt og peber
Vand og lidt eddike til at pocherer ægget i.

Start med at smører både top og bund af fuldkornsklemmen med flødeosten.

Kom nu først rødkåls salaten på efterfulgt af laksen og agurken.

Kog nu vand og eddike op i en gryde.

Når vandet koger trækkes gryden væk fra varmen, og så tager man et piskeris og laver en lille virvel i vandet.

Slå nu ægget ud i en lille kop og sænk den forsigtigt ned i virvlen så hviden slynges om blommen.

Lad nu ægget trække i den varme væske til det er smilende, ca. 3 - 4 min.

Kom ægget oven på agurkeskiverne i sandwichen, krydr med salt og peber og kom låget på sandwichen.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...