søndag den 28. juni 2015

DEVILED EGGS


De her små basser er et dejligt lille let og lækkert snackværdigt mellemmåltid. Normalt er jeg ellers ikke så meget til at spise et kogt æg sådan helt staright up... tror jeg fik for mange af dem som barn... men de her djævelske æg kan jeg næsten ikke få nok af. De smager fantastisk helt på egen hånd, ja de smagte faktisk så godt at der røg et par stykker ned, mens jeg stod og prøvede at tage billederne af dem her til bloggen...ups!

Total uimodståelige...


...Og haps!s
Deviled eggs ses desvære ikke så meget herhjemme i lille Danmark, egentligt er det synd for de er virkelig nemme at lave, ser festlige ud og ville pynte på de fleste border når familien og venner samles. Prøv f.eks. at forestil jer dem på bordet til studentergildet, julefrokosten eller påskefrokosten, ja der kan i selv se, i vidste slet ikke at i manglede dem før jeg fortalte jer om dem.

Men selvom vi ikke rigtigt kender dem herhjemme, så er de faktisk en meget almindelig spise i den engelsksprogede verden hvor de er en populær spise på f.eks. buffeter, til fester og som fyld i picnic kurven. De består meget simpelt af halverede hårdkogte æg hvor blommeren fiskes op og røres op med mayonnaise, karry, sennep og andre spicy ting og sager. Man kan selvfølgelig selv bestemme om man har lyst til stærke eller milde deviled eggs, men når alt kommer til alt, så er det jo netop for de de har et lille kick i sig at de har fået navnet deviled.

De er som sagt et herligt mellemmåltid i sig selv, men prøv at smide et enkelt djævelsk æg eller to ned i madkassen til frokost jeg er sikker på at det heller ikke ville være helt dumt. 

Jeg har valgt at lave mine deviled eggs med karry, purløg og karse, en meget enkel og rimelig lige til opskrift som minder meget om den klassiske æggesalat i smagen. Men jeg har set utallige variantioner af æggene rundt om på nettet, så det er bare om at være kreativ, f.eks. fandt jeg nogle med avocado og bacon som bestemt ikke så helt tosset ud.



Deviled eggs - 12 stk.

6 æg 
1 - 2 mayonnaise 
½ tsk. sennep
2 tsk. karry 
Salt og peber 
1 spsk. karse, fint hakket 
½ spsk. purløg, fint haket 

Start med at koge æggene i 12 min.

Når æggene er hårdkogte afkøles de i koldt vand og pilles med det samme.

Skær nu hvert æg over fjern blommen med en lille ske.

Mos nu de fjernede blommer sammen med mayonnaise, sennep og karry indtil blommerne er helt cremede og bløde.

Smag nu blommerne til med salt og peber og vend urterne i.

Nu kan man så enten bruge en lille teske til at fylde de halverede æg med blommerne igen, eller man kan være lidt ekstra fancy som jeg valgte at være, og fylde blommerne i en sprøjtepose med stjernetyl og sprøjte dem tilbage i de halverede æg igen.


0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...