tirsdag den 16. juni 2015

BATTLE OF STARTERS

I dag tager vi et skridt tilbage i tiden, den er en kort tur på nogle måneder, og bare rolig det er helt og aldeles ufarligt... hvis man da ellers ikke er bange for smagen af mexico, en perfekt stegt bøf og en god kølende virgin margarita med jordbær og lime. 

Jeg vil nemlig tage jer med tilbage til min sidste skoleperiode, som sluttede med et brag af en konkurrence eleverne i mellem... og ja jeg ved godt hvad i tænker, som om jeg ikke fik nok af det ræs da jeg var med til Skills i starten af året. 

The name of the game var "Battle of Starters" og målet var at lave vores helt egen udgave af verdens bedste forret som både skulle serveres som smagsprøver til de andre elever i klassen, og som en skue ret hvor man kunne se hvordan vi havde tænkt os at servere den som en komplet forret.

Et styks skue ret



Nu har jeg jo en meget stor forkærlighed for det mexicanske køkken, og det bar min forret da også ret meget præg af. Hos mig stod menuen nemlig på sprøde tostados med mexicansk marineret flank steak serveret med smørdampet majs salat, cremet feta, frisk lavet pico de gallo og en blød avocado creme. Og bare for at vise de andre i klassen at der var totalt overskud i mit lille cocina og cool mexicansk fiesta på programmet blev der naturligvis også mixet en virgin margarita med jordbær og lime sammen for at gøre oplevelsen helt komplet.

Ja sådan så det komplette bord ud til konkurrencen, komplet med både smagsprøver og plancher som kort fortalte hvad der havde været fokus på m.h.t tema (ret åbenlyst hvis I spørger mig), smag, metodikker, sensorik, energi procentfordeling, farver og meget mere.
a
Maden var et kæmpe hit, og i min verden er den så absolut den bedste forret jeg har smagt længe. Heldigvis var jeg ikke den eneste der kunne lide den, og da alle stemmerne i konkurrencen var talt op løb den da også med sejeren inden for kategorien sensorik, så et eller andet må jeg jo have gjort rigtigt.

Præmien for at vinde i kategorien sensorik: et lille diplom og en lækker flaske hindbær eddike og koldpresset rapsolie




a
Men inden vi igen hopper ind i tidsmaskinen og rejser tilbage til nutiden, så skal I da selvfølgelig lige have opskriften på intet mindre en verdens bedste forret.  Jeg mener nu har I jo rejst et pænt stykke vej sammen med mig alligevel, så det ville da være en synd og skam hvis I nu skulle gå tomhændede hjem fra en lille tidsrejse på sådan en helt almindelig onsdag

Salud

Sprøde tostados:

250 g hvedemel
1 tsk. salt
175 ml vand
45 ml olie
Olie til fritering 

Bland mel og slat i en skål.

Rør vand og olie i, og ælt det til en blød og glat dej.

Lad nu dejen hvile i 10 min.

Del dejen i to portioner og rul den tyndt ud, ca 3 mm tyk.

Stik dernæst dejen ud med en udstikker på 6 cm og friter dejcirklerne i olien til den er gyldne og sprøde og lad dem dryppe af på fedtsugende papir

Pico de gallo salsa:

100 g cherry tomater, i små tern
2 skiver syltet jalapeño, fint hakket 
1 forårsløg, fint hakket 
½ spsk. finthakket koriander
½ tsk. spidskommen
Saft af ½ lime
Salt og peber

Bland alle ingredienserne sammen og lad det trække i min. 20 min.

Hvis der ønskes en mere blød og ensartet konsistens kan man evt. lige køre en stavblender ned i salsaen.

Avocado creme:

1 avocado 
Saft fra ½ lime
½ tsk. spidskommen
1 fed hvidløg, fint revet 
2 skiver syltet jalapeños, fint hakket 
½ spsk. cremefraiche
Salt og peber

Mos avocadoen og kom den i en skål sammen med limesaft, spidskommen, hvidløg og jalapeños.

Rør cremefraiche i og smag til med salt og peber.

Hvis ikke cremen er helt glat endnu, så blend den glat med en stavblender 

Mexicansk marineret flank steak:

50 ml oliven olie
Saft og skal fra 1 lime
½ chili. fint revet 
2 fed hvidløg, fint revet 
1 tsk. stødt koriander
1 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. oregano
Salt og peber
1 flank steak 

Rør alle ingredienserne (untagen kødet) sammen til en marinade, og smagtil med salt og peber.

Lad nu bøffen marinerer i min 20 min. men gerne så lang tid som muligt.

Kasser herefter marinaden, og grill bøffen til den har en kernetemperatur på 62 grader (ca. 3-5 min alt efter bøffens tykkelse)

Lad bøffe hvile i ca. 5 - 10 min, og skør de så i tynde strimler 

Smør dampet majs salat:

1 spsk. smør
1 dl. vand
1 majskolbe
1 håndfuld friske soyabønner
2 skiver syltet jalapeños, fint hakket 
4 radisser, skåret i tynde skiver 
1 forårsløg, fint snittet 
Salt og peber

Smelt smørret ig vandet i en gryde og pisk godt i det så det lige samler sig lidt.

Mens smørret smelter skæres majsene fra kolben.

Kom nu majsene og bønner i smøre og damp dem møre.

Vend nu grydens indhold sammen med resten af ingredienserne og smag til med salt og peber.

Samling:

Smør en tostada med lidt avocado creme og top den af med først majs salat, salsa og nogle skiver af bøffen.

Drys lidt feta over bøffen og kom endnu en tostada oven på.

Fordel nu fyldet på denne tostada lige som du gjorde på den første (avocado-majs-salsa-bøf-feta.

Kom nu en sidste tostada på som låg og server med lidt ekstra avocado creme "on the side"

Har du overskud af tostadas, så smager de også helt fantastisk som chips i hjemmelavet nachos i stedet for dem finder nede på hylden i supermarkedet 

Virgin margarita med jordbær og lime:

250 g jordbør
150 ml vand
150 g sukker
1 dl dansk vand
Saft fra 2 lime

Kog jordbør, sukker og vand op i ca. 5 min.

Si nu bærene fra og kom saften tilbage i gryden.

Kog nu saften ved kraftig varme i ca. 10 min. så det reducere lidt ned.

Rør nu siruppen ned i danskvandet og smag til med limesaften.

Server i glas med sukkerede kanter, en lille limeskive og med en masse is. 


0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...