søndag den 31. maj 2015

A NEW BEGINNING MED GI



Hvis i følger med inde på Facebook eller Instagram så har i nok lagt mærke til at der er sket noget på madfronten her hjemme. Jeg har nemlig fundet ud af at jeg ikke kan tåle simple kulhydrater længere, da min krop ikke kan finde ud af at håndterer for store udsving i blodsukkeret. Ja hvis mit blodsukker er for ustabilt, så får jeg simpelthen hovedpine, bliver svimmel og bare sådan generelt meget utilpas. Derfor er der dømt fuldkorn i lange baner, og en masse alternativer til nogle af de retter som ellers plejer at være på madplanen herhjemme, så jeg kan prøve at få et  mere stabilt blodsukker. 

Det er nemlig ikke kun sukker jeg skal holde mig fra, næ nej der var faktisk mere i det end som så. Basically så skal jeg spise fødevarer som har et lavt glykæmisk index (mere om det længere nede) da de hjælper med at holde blodsukkeret stabilt, og holde mig fra fødevarer som har et højt glykæmisk index da det er de helt store syndere som skaber et ustabilt blodsukker.

Men hvordan kan det give hovedpine spørger I nok?  jo det er simpelthen fordi at når der sker en hurtig stigning i mit blodsukker, så sætter insulinen straks ind og angriber sukkeret som dernæst laver et brat fald i blodsukkeret, og det er når det sker, at jeg bliver dårlig. Jeg har altså ikke diabetes, men fordi min gen-pool er lettere messed up skal jeg til at spise som en, ja velkommen til livet som en "nondiabetic diabetic"siger jeg bare. 

Det har krævet en del research at blive klog på mine nye spisevaner, og jeg benytter mig da også af "trial and error" metoden for at finde ud af hvad jeg kan og ikke kan spise. Men når jeg er i tvivl, så har jeg fundet stor hjælp i af spise efter det glykæmiske index, ja jeg bruger det faktisk som lidt af en gylden rettesnor når jeg er i tvivl. Og nu sidder der nok af jer derude og tænker "hmmm... glykæmisk index, hvad er det lige for en fisk" derfor har jeg prøvet at forklarer det efter bedste evne til de interesserede Sultne Studerende derude.

Det glykæmiske index et numerisk udtryk for, hvor meget blodsukkeret stiger, efter man har spist en fødevarer. Det findes ved at give nogle testpersoner 50 g ren kulhydrat af en fødevarer,  f.eks. 560 g gulerødder eller 270 g kartofler, for så at undersøge stigningen i deres blodsukker over en periode, som oftest 2 - 3 timer. Man plejer at sige at ren glukose har et glykæmisk index eller GI på 100, og det er som oftest dette tal som bruges som referenceværdi for de øvrige fødevarer når de placeres i GI, da man ser på hvor hurtigt de får blodsukkeret til at stige i forhold til den rene glukose.

GI indeles i tre grupper:
Lavt GI = 55 eller lavere
Medium GI = 56 - 69
Højt GI = 70 eller højere 

Det er som i nok allerede havde gættet, fødevarer med en lav GI værdi (55 eller mindre) som jeg skal spise mere af, da de tager længere tid at fordøje og giver derfor en langsommere og lavere stigning i blodsukkeret. Samtidig er det så fødevarer med et højt GI som jeg skal holde mig fra da det er dem jeg for hovedpine af.

Nogle vil dog mene at GI kan være en lidt upræcis gengivelse af hvad der er godt og skidt for dig at spise, og der kan faktisk være noget om snakken. For hvis man ser på GI alene så har æbler et laver GI end squash da tallet er udregnet på baggrund af ca. 3 æbler og 1500 g squash, og det gør det jo lidt misvisende i praksis, for der er nok næppe nogle der ville kunne spise 1500 g squash i et enkelt måltid hvis der også skal andet indenbords.

Derfor er det også en god idé at skele til det som heder glykæmisk last eller GL, da det er en måleenhed som både tager højde for GI og for en normalportion i gram af en kulhydratig fødevarer. GL findes ved at gange GI med mængden af kulhydrater i en den enkelte portion og dividerer med 100. F.eks. så har et æble et GI på 38 og indeholder 15 g kulhydrater pr. portion. derfor er GL = 38 x 15 / 100 = 6

Ligesom GI så indeles GL i tre grupper:
Lavt GL = 10 eller lavere 
Medium GL = 11 - 19
Højt GL = 20 eller højere  

Ja jeg ved godt at det var lidt af en mundfuld på en høj hellig søndag, men når alt kommer til alt så synes jeg at den nemmeste måde at vurderer fødevarer på nu er at vælge den fødevarer med det laveste GI inden for et bestemt kategori, og så tænke lidt over mine portions størrelser. Det minder altså lidt om LCHF, men for mig er kulhydrater ikke 100% udelukket, jeg skal bare sørge for at få de rigtige typer.... og når alt kommer til alt så handler det også meget om sund fornuft og faktisk et eller andet sted at følge de officielle kostråd lidt tættere og huske at have både nøglehuls mærket og fuldkorns mærket for øje når der handles ind. 

Jeg håber det hjalp lidt med noget generel info for de interesserede, for jeg kommer nok ikke til at komme dybere ind på GI eller GL så meget mere på bloggen. Men nu til noget som de fleste nok kan være med til, nemlig hele to styks lækre opskrifter som både er mættende, smagfulde og med et lavt GI... ja det var faktisk det allerførste måltid som jeg lavede med den nye kostform, og det smagte så godt at det bestemt gav mig mod på den nye tilværelse.

 Triple decker lakse sandwich - 2 pers:

6 skiver fuldkornsmærket rugbrød, ristet
3 spsk. flødeost naturel
240 g røget laks
10 skiver agurk
2 tomater, i skiver
1 spsk. purløg, finthakket 
2 æg
salt og peber 

Smør to skiver rugbrød med flødeost og fordel halvdelen af laksen over de to skiver.

Fordel nu agurken over laksen og top med endnu en skive rugbrød over hver sandwich.

Smør også denne skive med flødeost og fordel resten af laksen herover.

Pisk nu æggene sammen og lav dem til en hurtig omgang røræg på en pande og fordel æggene over laksen.

Top med tomatskiver, finthakket purløg og krydr med salt og peber.

Smør de sidste skive rugbrød med det sidste af flødeosten og kom dem på sandwichesne som låg.

Del nu begge sandwich med et diagonalt snit og server dem sammen med bønne fritter og ketchup.

Bønne fritter - 2 pers:

1 pose haricots verts, frost
1 spsk. oliven olie
1 tsk. hvidløgspeber
1 tsk. salt
½ tsk. hvidløgspeber 

Åben posen med bønner og hæld de resterende ingredienser ned til bønnerne.

Giv nu posen en god ryste tur så bønnerne er godt dækkede af olie og krydderier.

Fordel posens indhold i et enkelt lag på en bageplade med bagepapir og bag dem ved 200 grader i 30-35 min eller indtil bønnerne er sprøde som fritter 

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...