søndag den 19. april 2015

GRYDERET IGEN, IGEN

Så blev det til endnu en grydet her på bloggen, ja jeg ved godt at der har være en del af dem her på det sidste. Men der er fordi det altså bare er sådan noget nemt mad at smide sammen i hverdagene, jeg mener en gryderet er jo et lille vidunder som har en masse smag i sig, uden at kræve de helt store armbevægelser i køkkenet.... nårh ja og så er det jo min kære mands livret.

I dag er det dog ikke bare en hvilken som helst gryderet jeg udsætter alle jer Sultne Studerende for, nej jeg hiver jeg med på et lille lyn visit til Indien. I dag står der nemlig curry på menuen her inde på bloggen, og hvem elsker ikke en god indisk curry, jeg mener der er jo en type mad som praktisk talt er uimodståelig. 

Dagens curry er en ret heftig sag som ligger en god bund i maven, da det hovedsageligt består af kartofler. Derfor er det en ret som står bedst alene og altså ikke behøver at blive serveret over ris i modsætning til mage andre curry's.
Herhjemme er vi ikke så gode til det der med kødløse dage, derfor tilsatte jeg en smugle oksekød til retten. Men det er faktisk en ret som ville være en rigtig god vegetarret, hvis der altså bare lige blev tilsat lidt kikærter eller tofu i stedet for okse.

Kartoffel-spinat curry med oksekød - 4 pers.:

1 strot løg, skåret i både
4 fed hvidløg, fint hakket
1 spsk. olie
300 g oksekød i tern, evt. gullasch tern*
1 kg små kartofler, skåret i kvarte
2 spsk. garam masala
1 spsk. karry
2 dl vand
200 ml kokosmælk
500 g spinat
Salt


Svits løg og hvidløg ved middel varme i olien.

Efter ca. 5 min. tilsættes kødet og det brunes godt af.

Kom nu kartoflerne og krydderierne ned i gryden, svits det i et kort øjeblik og tlsæt vandet.

Lad nu retten simre under låg til køddet og kartoflerne er mører, og vend kokosmælk og spinat i.

Når spinaten falder sammen smages retten til med en smugle salt.


d
*Man kan også sagtens lave det til en ren vegetarret, så skiftes køddet naturligvis bare ud med eksempelvis kikærter, tofu eller lignende.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...