mandag den 6. april 2015

FISK I KAGEFORM

En af de mærkeligste opskrifter jeg fik bikset sammen på mit andet skoleforløb var den her cheesecake med laks, ja du læste helt rigtigt. Vi var blevet delt i grupper, og min gruppe fik til opgave at kreere en forret til et arrangement. Selvfølgelig havde vi lidt svært ved at blive enige om den helt rigtige ret, sådan er det jo når der er mange alfahanner i en gruppe. Men efter en del debat frem og tilbage smed jeg et trumfkort på bordet, nemlig den her cheesecake som jeg fandt inde hos Klidmoster. Det var en idé som var så underlig, at vi hurtigt blev enige om at det var noget vi simpelthen måtte prøve at lave. Vi havde et ret stramt nordisk tema kørende, så jeg var nødt til at ændre lidt i den originale opskrift, men ellers var den meget lig Klidmosters ellers glimrende "kage" og fik jeg sagt at denne herlighed smagte helt og aldeles forrygend. Ja den var virkelig et hit til arrangementet, og jeg måtte da også love højt og helligt at dele opskriften med de andre i klassen, så de kunne lave den her "kage" der hjemme. Ja faktisk var den så god, at jeg selv på det kraftigste overvejer at servere den til mit svendegilde, der er nemlig ikke særlig længe til at jeg kan kalde mig for en uddannet ernæringsassistent. For ud over at se utrolig smuk ud på et buffet bord, så var den faktisk også rimelig nem at lave, og når nu der skal være stor festivitas så må jeg indrømme at jeg er en meget stor tilhænger af nemme retter som kan laves i forvejen.

Cheesecake med rugbrødsbund, røget ostecreme, laks og urtegelé - 1 springform:

Bund:
240 g mørkt rugbrød
1 tsk. salt
40 g mandler
50 g smeltet smør 

Ostecreme:
4 blade husblas
200 g rygeost
150 g hytteost
125 g røget laks
½ spsk. dijonennep
revet skal af 1 citron
2 spsk. karse
2 spsk. dild, finthakket
Salt og peber

Urtegelé:
1½ blad husblas
1 dl grøntsagsbouillon
1 lille hånd bredbladdet persille
ca. halvt så meget dild

Pynt:
Creme fraiche
Lakserogn
Dildkviste
Røget laks 

Bund:
Kom rugbrød, salt og mandler i en foodprocessor og kør det til en grovere rasp.

Spred raspen ud på en bageplande og bag det i ovnen til det er helt sprødt.

Bland nu raspen med det smeltede smør og pres det ud i en smurt springform

Ostecreme:
Læg husblassen i blød i koldt vand 

Blend rygesosten med hytteost og den ene halvdel af laksen til det er en blød og ensartet creme.

Hak nu den resterende laks og vend den i cremen sammen med citronskal, sennep og urterne.

Smag til med salt og peber, smelt husblassen og pisk den i cremen og hæld nu cremen over rugbrødsbunden.

Urtegelé:
Læg husblassen i blød i koldt vand

Blend nu urterne i bouillonen helt fint.

Si pulpen fra urtevæsken, varm en op og smelt husblassen i væsken.

Hæld nu geleen over ostecremen


Lad nu "kagen" køle af og pynt den kort før den skal serveres med kold creme fraiche, rugchips, dildkviste, lakserogn og røget laks

4 kommentarer:

  1. Hej Trine,
    Sjov idé, den skal jeg da helt sikkert have med på en buffet engang :-) Kan du lige hurtigt fortælle, hvilken diameter din springform har?
    /Tine

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener det er en helt standard springform på en 20 cm

      Slet
  2. Hvor ser din fiskekage fantastisk smuk ud :-)
    Den kan være jeg skal lade min mor lave sådan en kage :-)
    Rigtig god dag ønskes.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...