onsdag den 29. april 2015

BANGERS AND MASH

Det engelske køkken har fået mange hug for at være et af de sorteste kapitler i gastronomiens historie, maden er blevet kaldt smagsløs, kedelig, grim og ikke mindst fedtet, og måske var det engeng sandt at de kære briter ikke tog det med maden særligt højtideligt. Men den dag i dag tegner der sig altså et helt andet billede af den engelske madkultur. Briterne er nemlig begyndt at værne om de gamle klassiske engelske retter igen, og man kan stort det ikke tage til London nu om dage uden at støde på en restaurant som stolt bryster sig over at kunne servere byens bedste "fish 'n' chips", den mest ooey goey søde "sticky toffee pudding" eller den rødeste "sunday roast with all the trimmings".

For et års tid siden hørte jeg nok også blandt dem som så skævt til de engelske dekikatesser, men da vi var i London sidste sommer fik jeg jo muligheden for at smage på mange af de engelske herligheder, og jeg mildest talt mæskede mig løs i både "fish 'n' chips" og de fantastiske herligheder man kan finde ved en rigtig engelsk afternoon tea. Så det var faktisk først da jeg havde været ovre og smage på sagerne at jeg fik øjnene op for at enegelsk mad faktisk ikke var så ringe endda, og jeg har da også taget mig selv i flere gange at drømme mig tilbage til en rigtig afternoon tea... men der er jo bare ikke rigtig det samme at lave et kæmpe fad med te, kage og sandwiches til sig.

Ak ja hvem der bare var i London igen...

Til gengæld så havde jeg ingen skrupler med diske op med den her anglofile aftensmad til C på en mørk dag i november, da vi sad og tænkte lidt tilbage på vores sommer ferie. 
Det er lagt an til comfort food i hæjeste klasse med den her ret, og det er virkelig en af mine favoritter når det kommer til engelsk pub mad. Den består af noget så simpelt som pølser og kartoffelmos, men altså pølser og kartoffelmos klinger jo bare ikke lige så godt i munden som englændernes navn for samme ret... nemlig "bangers and mash".
I englang spiser man som regel ferske pølser, så det går altså ikke at servere alm. frankfurtere nede fra grillen til den her ret. Prøv istedet at se om du kan finde en god fersk pølse, netto har f.eks. af og til nogle ret gode ramsløgs medisterpølser som passer perfekt til den her ret.... og jeg siger mare at akke jer anglofile Sultne Studerende derude vil elske den her ret, for den er virkelig yummylicious


Yorkshire pudding 4-6. pers:

250 g mel
1 tsk. salt
4 æg
2 æggeblommer
3 dl mælk
3 dl vand
2 spks. oliven olie

Bland mel og salt i en skål og rør æggene og blommerne i til det bliver til en blød dej.

Pisk nu mælk og vand i til dejen har konsistens som en pandekage dej.

Lad dejen hvile på køl i 30 min.

Hæld nu olien i en muffinform, der skal være nok i alle hullerne til at dække bunden af dem og gerne ca. ½ cm i hver form, og stil formen i ovnen mens den varmer op.

Forvarm ovnen til 220 grader

Når olien er rygende varm hældes dejen ned i hver form og stilles i ovnen i ca. 20 min.... men husk ikke at fylde formene mere en halvt op.

Når yorkshirene er hæve flot op og er blevet gyldne er de færdige.

Sådan skulle dine yorkshire gerne se ud...
...og sådan ser de ud hvis der ikke er nok olie i formen, for så er der stort set ingen chance for at de kommer ud.






Onion gravy:

30 g smør
6 løg, skåret i skiver
½ spsk. sukker
1 spsk. mel
400 ml svine fond
1 tsk. worcestershire sauce
Salt og peber
Evt. kulør

Smelt smørret og svits løgene heri.

Lad nu løgene simre under løg ved svag varme i 10 min.

Tilsæt nu sukkeret og lad løgene simre i yderligere 15-20 min. under omrøring til al væsken er fordampet og løgene er blevet gyldne og karamelliserede.

Tilsæt melet og bag det lidt af sammen med løgene.

Hæld nu fonden på lidt ad gangen og lad saucen koge op.

Når saucen er tyknet smages den til med worcestershire sauce, salt og peber

Kartoffelmos:

1 kg bage kartofler
Ca. 2 dl mælk
2 spsk. smør
Salt og peber.

Skræl og kog kartoflerne, men lad være med at komme salt i vandet.

Når kartoflerne er færdige hældes vandet fra og kartoflerne moses, hvis man ikke har et en kartoffelmoser klarer en el-pisker opgaven nemt.

Kom smør sammen med salt og peber i og pisk det ind i mosen.

Hvis man synes at konsistensen er tilpas nu er mosen færdig, ellers kan man langsomt piske lidt mælk ind i mosen indtil konsistensen er tilpas.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...