tirsdag den 7. april 2015

BACON I MARMELADEFORM

Ja vi bliver lidt i de mørkeste og mærkeligste hjørner af den kulinariske verden, i går fik i opskriften på cheesecaken med laks, og idag bliver det om noget endnu mere bizart. Jeg er nemlig i nogen tid stødt på fænomenet "bacon jam" på diverse americanske blogs, og jeg må indrømme at det der med bacon i marmeladeform peakede min interesse en hel del. Selvom amerikanerne kalder det for en marmelade så er det nu ikke sådan rigtig en sød sag som navnet ellers hentyder til, det er mere en slags sød,salt og spicy relish. 

Det kræver lidt tålmodighed at lave, for man får bestemt det bedste resultat hvis man arbejder efter devisen "low and slow" hvor baconnet steger ved lav varme sammen med hvidløg, løg, eddike, farin, tomat og andre krydderier. Men så ender man altså også med en relish som kan bruges som det perfekte tilbehør på en kartoffelmad eller i en burger, for hvis jeg skal prøve at forklarer smagen, så kan den nok bedst beskrives som en slags pimpet ketchup med en masse bacon stykker i, og det er bestemt ikke så rige endda i min bog. 

Men uanset om man kalder det bacon jam eller bacon relish så er en ting sikkert, og det er at det smager uforskammet godt.

Bacon relish - nok til 1 glas:

250 g bacon skiver
1 ds. hakede tomater
1 løg, fint hakket 
2 fed hvidløg, fint hakket 
1 spsk. farin
½ spsk. æble eddike
1/4 tsk. Peber
½ tsk. chilipulver
½ tsk. dijon sennep

Steg baconnet til det er sprødt, og hak det fint.

Svits nu løg og hvidløg langsomt i baconfedtet til de begynder at karameliserser.

Tilsæt baconstykkerne, farin og eddike og lad det koge lidt ind.

Kom nu resten af ingredienserne i og lad relishen små simre i min 20 min. til du har en tyk og klistret relish med babcon stykker i.


0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...