mandag den 2. marts 2015

ABE BRØDET

Til Valentines day lavede jeg jo de her romantiske snegle, de var super gode og passede perfekt som et lille sødt indslag til en doven weekend.
Jeg havde dog et lille problem med sneglene, for da jeg havde brugt alt min remonce, ja så havde jeg stadig en god lille portion dej tilbage. Udsmidning var selvfølgelig ikke en mulighed, for med et lille madbudget skal rub og stub selvfølgelig bruges til noget nyttigt, og så gad jeg ærligt talt heller ikke at lave endnu en portion remonce.
Jeg kom dog i tanke om en rulle hjemmelavet hvidløgssmør som lå og hyggede sig i fryseren, og tænkte egentligt at jeg ville lave nogle hvidløgsflutes. Men da der dukkede en video op på min youtube feed med monkey bread, hvor der blev dybbet små stykker det i smeltet smør og drysset med kanelsukker , ja så var det pludselig at jeg tænkte, at det var noget man måtte kunne gøre med hvidløgssmør også... selvfølgelig uden at dyppe den i kanel efterfølgende hehe. Nu var der heldigvis ikke langt fra tanke til handling, så den frosne smør blev smeltet, dejen skåret i små stykker, dyppet og fyldt i små muffinsforme. Og hold nu helt ferie hvor var det altså bare gode!!!, de var sticky, sprøde og bløde på samme tid og så var der jo skruet max op for hvidløgssmørret da dejen var dyppet helt ned i det. Ikke som med de lidt triste frost baguettes, med enkelte smørklatter stukket ned i dejen hist og her. Næ nej det her monkey bread sparkede virkelig røv, så hvis der sider en sulten studerende derude som virkelig skal imponerer med et lækkert, nemt, billigt og anderledes hvidløgsbrød næste gang der står pasta på menuen, så burde du virkelig overveje det her brød.

Første skridt: skær dejen i små stykke

Andet skridt: dyp dejen i det smeltede smør og fyld den i muffinfsorme 




a

Tredje skridt: bag til brødene er gyldne og nyd dem med største velbehag før familien finder ud af hvor gode de er, for så kommer de ikke til at holde særligt længe 




z

Monkey garlic bread: 

60- 70 g smeltet hvidløgs smør 
500 g dej, skåret i smp stykker 

Forvarm ovnen til 175 grader

Dyp dejstykkerne i smørret og kom dem i en muffinform

Bag nu indtil hvert brød er gyldent og sprødt, ca.15 - 20 min.

1 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...