lørdag den 8. februar 2014

CROCKPOT

For et godt stykke tid siden fik mine køkkengadgets et nyt familiemedlem, jeg har nemlig anskaffet  mig intet mindre end en crockpot over Amazon. Og hvad er så det kan jeg næsten allerede hører jer spørge, jo det er en såkaldt slow cooker som i og for sig er en elektrisk gryde der tilbereder mad ved svag varme i længere tid (vi snakker alt mellem 4-12 timer). Jeg købte den mest af alt fordi at jeg igennem længere tid har set dem på diverse amerikanske blogs, men også fordi det er et lille køkkenvidunder som kan stå og tilberede aftensmaden mens jeg er på arbejde.
Man smider simpelthen alle ingredienserne i gryden dagen før når man går i seng, sætter hele pivtøjet i køleskabet natten over og så sætter man crockpotten til dagen efter før man tager på arbejde... se nemt ikke, det er næsten som at have små køkkenfeer rendende rundt i køkkenet mens man selv er på arbejde SÅ SKØØØØNT :)


C fik æren af at åbne det forholdsvis store pakke, og her fandt han mit nye legetøj samt en endnu en kogebog til samlingen, ja jeg forbedre mig nok aldrig på det punkt. Men der var dog et minus ved mit nye legetøj, og det var at den ankom med et engelsk stik, så jeg kunne desværre ikke afprøve den med det samme.... øv bøv. Heldigvis arbejder min bror af og til i London så jeg fik lokket ham til at tage en adapter til danske stik med hjem til mig, så jeg kunne komme til at lege  :)


Første forsøg med Crock-Potten var BBQ kyllingelår, og selvom de efter næsten 4 timer i Crocken også lige røg en tur i ovnen for at gøre dem lidt sprøde så vil jeg helt sikkert mene at det var en ret stor succes, kødet var så mør at det næsten faldt af benene, de var sticky og sprøde og helt i gennem finger lickin' good

yum, yum, yum need I say more

Crock-Pot BBQ kyllingelår 3-4 pers:

1 pose med kyllingelår, ca. 1500 g
1 stort løg, skåret i ringe
1 ½ dl vand
1 flaske BBQ sauce, jeg brugte den billige fra Rema 1000

Dæk bunden af Crock-potten med løgringe og vand

Herefter kommes kyllingelårene i og låget ligges på, tilbered kyllingen ved high i 3½ time

Efter 3½ time hældes vææde og læg fra*og så vendes kyllingen i BBQ sauce og får yderlige 30 min. ved high.

Man kan nu vælge at spise kyllingen som den er, eller give den nogle minutter i en varm ovn (evt. under grillen) så den også bliver sprød... YUMMILICIOUS 

*Gem væden og løgene det er en fantastisk kyllingefond som kan bruges i andre retter. Enten dagen efter ellers kan den fryses til et senere tidspunkt.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...