søndag den 17. november 2013

DARKWING DUCK-WICH


Den 10. november var det som bekendt mortens aften, og hvis i er lige så glad for traditioner som mig, ja så fik i sikkert også and den aften. Men efter vi havde spist os godt mætte i anden og skulle til at rydde op i køkkenet, ja så var jeg altså lige nødt til at gå skroget efter for kødrester (for der kan jo godt gemme sig en del kød på sådan et skrog), og med lidt opfindsomhed kan man snildt få en ekstra middag på bordet med kød som ellers bare var endt i skraldespanden. Så andeskroget blev splittet ad i atomer, kødet gemt i køleskabet og så gik jeg ellers i tænkeboks for at finde ud af hvad jeg skulle bruge mit andekød til.
Sidste jul fik jeg jo også gemt noget andekød fra svigermors juleand, og det kød blev til de her kinesiske andewraps. Men jeg havde desværre ikke flere wraps liggende i fryseren, og jeg var mildest talt alt for doven til at tage ud a handle kun for at købe wraps. Så istedet for fandt jeg på at riste nogle skiver toastbrød og lave nogle ande sandwiches til aftensad dagen efter. Det lyder nok spøjst men tror mig de smagte super godt, så her til jul har jeg skam også tænkt mig at være fræk og gå juleandeskroget efter for kød og lave de her sadnwiches igen... men hvad siger alle jer Sultne Studerende derude, kunne i også finde på af finde jeres indre  "Stop Spild Af Mad" forkæmper frem og splitte andeskroget ad til jul?

Ande sandwich - 3 pers:

En kød fra andeskroget (eller man kan skære 2 -3 andebryster uden skind i skiver=
Et stykke ingefær på ca. 3 cm. fint hakket 
2 store fed hvidløg, finthakket 
1 chili, finthakket
2 spsk. hoisin sauce
6 skiver ristet brød
1 tomat skåret i skiver
1/4 agurk groft revet 
6 salatblade
remolade 

Start med at komme lidt olie på en pande og svits hvidløg, chili og ingeflr i olien

Kom nu kødet på panden og steg det indtil det er lunt (hvis du bruger rå andebryster steges disse selvfølgelig til de er gennemstegte.

Hæld nu hoisin saucen over andekødet og rør det hele godt sammen så alt kødet er dækket af saucen.

Nu skal sandwichen bare samles, så smør 3 skiver ristet brød med mayo, kom 2 salatblade på hvert brød efterfulgt af revet agurk, tomatskiver, og andekødet.

Top nu med remolade, ristede løg*, smør de sidste skiver brød med mayo og kom toppen på hver af de tre sandwiches og nyd de lækre stop spild af mad sandwiches.


*Egentligt var det planen at holde sandwichesne i ren asiatisk stil, men drengene ville gerne have remo og ristede løg i deres sandwiches, og det lød så mærkeligt at jeg hoppede med på den. Det smagte faktisk også meget godt, men hvis man ikke har lyst kan man jo bare lade være med at komme det i sandwichesne  

4 kommentarer:

  1. Uhm det lyder virkelig lækkert! Og ja jeg er sådan en der altid koger suppe af et kyllinge-skrog fx hvorefter jeg står og piller rest-kødet fra så det kan kommes i suppen lige inden servering ;) Tak for en skøn blog forresten! Kig endelig forbi min søsters og min blog www.colorfulfunliving.blogspot.dk :) God søndag aften til dig, hilsen Charlotte

    SvarSlet
  2. Nøj, den sandwich ser åndssvagt lækker ud :D

    - Anne

    SvarSlet
  3. Jeg lavede en lækker andesalat med bla. Clementiner - den var super god😊

    SvarSlet
    Svar
    1. mums det lyder nu heller ikke tosset:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...