fredag den 14. juni 2013

MOR, MAD, HYGGE OG EN URTEHAVE

Gårsdagens menu stod på en lækker oksesteg, tomatsalat, kogte nye kartofler og skysauce

.
C og jeg bor til leje i en lille fin lejlighed i Næstved, og min mor bor til leje i et stort lækkert hus i Haslev, og i modsætning til os har hun også en stor og dejlig for- og baghave som jeg da slet ikke er misundelig på hehe. Men denne store dejlige have er omkranset af en høj og tyk hæk, og i min mors husorden står der at hun skal få den klippet inden sankthans. Og nu er sankthans jo lige rundt om hjørnet og for at komme det grønne bæst til livs havde min mor spurgt om ikke C og jeg kom hjem for at hjælpe hende med at klippe den og så få lidt lækkert mad at spise bagefter, og det sagde vi selvfølgelig ja til. Vi regnede med at det nok ville tage et par timer at komme det grønne bæst til livs så derfor kom vi relativt tidligt, men C fik klippet hækken super hurtigt mens mor og jeg gik og fejede bladene sammen så det endte med kun at tage omkring en lille times tid. Men hey så havde vi jo bare endnu mere tid til at slappe af og hygge os bagefter :)

Efter en hyggelig eftermiddag synes vi at C havde fortjent en slapper, så derfor blev han sendt ind i stuen for at slappe af mens mor og jeg gik i køkkenet for at lave mad - ja med risiko for at sætte kvindekampe tilbage med små 50 år er jeg nødt til at sige at kvinderne i familien kender deres plads ;)

Jeg havde bestilt stegt flæsk med persillesauce som mor straks gik i gang med, men den dejlige dame som hun er havde hun også en overraskelse oppe i ærmet. Hun havde nemlig sørget for at vi også kunne få koldskål med havreknas til dessert - en af mine absolutte favorit sommerretter. Så jeg blev lige lært op i at lave den nemmeste og lækreste koldskål mens mor stod og baksede med flæsket... ja det var vist noget med at der var kvinder der rent faktisk kunne multitaske, mon jeg en dag også kommer til at lærer det?

Stegt flæsk med nye kartofler... hvis det ikke er sommerkærlighed på en tallerken, så ved jeg ikke hvad er
(i kan finde en opskrift HER)
.


.
Efter en lækker middag var tiden ved at være inde til at vende næsen hjemad, men inden vi kom helt ud af dørren skulle vi da lige en tur rundt i den fine have og have lidt goodies med hjem, og mor gav os både rabarber, en masse krydderurter og en bakke nye kartofler med hjem samt et lækkert nybagt brød. Tusind tak mor du er simpelthen alt for dejlig :)

De mange krydderurter er nu blevet plantet ud i man altankasse så jeg kan hente lækre friske urter hele sommeren igennem
.
Min nye lille minihave som har kostet nul og niks at lave. Purløgen stod der fra sidste år, koriander, basilikum og persille er alle rester fra køkkenet som jeg har plantet ud, og resten har jeg fra min mors have
.
.....


.De fleste af de nye kartofler blev så spist i går sammen med en, hvis jeg skal sige det selv, perfekt stegt oksesteg og en tomatsalat. Og på en trist regnvejrs torsdag var det virkelig noget der tog kegler. Jeg lover at i nok skal få opskriften på både koldskål og havreknas senere, men opskrifterne fra i går skal i da ikke snydes for så de kommer her:

Okseteg - 3 pers:

1 oksesteg på ca. 800 g
1 - 2 fed hvidløg, kan udelades
Salt og peber 
Vand

Start med at forvarme ovnen til 225 grader.

Mens ovnen varmes op ridser man fedtkanten på køddet.

Gnid nu 1- 2 fed pressede hvidløg id i køddet og krydr godt med salt og peber.

Kom nu stegen i et ildfast fad og stil den i den varme ovn i 15 min.

Efter 15 min. tager man stegen ud af ovnen og sænker varmen til 160 grader.

Når ovnen er 160 grader varm hældes der lidt vand ned i fadet (det skal gå ca. 1 cm op af fadets sider) og så kommes stegen tilbage i oven i 25 min.

Efter 25 min. tages stegen ud af ovnen og pakkes ind i staniol, for nu skal den nemlig hvile i ca. 15 min. før den kan skæres i skiver, og så burde man stå med en lækker let rosa oksesteg*


Nye kartofler med urter - 3 pers:

500 g nye kartofler
min. 2 tsk. salt
1 spsk. smør
1 spsk. hakkede urter, jeg brugte purløg, men det ville også være super lækkert med persille

Start med at skrabe kartoflerne

Kom dem derefter i en gryde, dæk dem med vand og giv dem en god skudefuld salt, min 2 tsk.

Lad kartoflerne komme i kog, og lad dem koge i ca. 8 min

Hvis kartoflerne er møre nu hopper man bare videre til næste skridt, men hvis de ikke er helt færdige lader man dem bare trække færdige i det varme vand (væk fra den varme plade)

Når kartoflerne så er møre hælder man vandet fra og kommer en klat smør i gryden sammen med f.eks. purløg.

Vend dem et rundt i smørret og server... mums.


Tomatsalat - 3 pers:

1 kugle mozzarella ost, skåret i skiver 
6 halvstore tomater, skåret i skiver
1 lille håndfuld basilikum
1/4 rødløg skåret i tynde skiver skiver
1/4 agurk, i skiver 
Lidt olivenolie
Salt og peber

Man kan gøre tre ting for at samle den her salat:

1) Man kan enten vende det hele sammen og servere det som en blandet salat

2) Man kan servere det på et fad og ligge skiverne pænt mellem hindanden

3) Eller man kan gøre som jeg gjorde (mest af alt for at mindske opvasken) og ligge en skive tomat efterfulgt af først e skive agurk, en skive ost, en skive løg og lidt basilikum på en tallerken og fortsætte i samme dur med resten af ingredienserne på hver tallerken.

Tilsidst drisler man så lidt olien lie over og krydre med salt og peber, super nemt og lækkert 


*Tiderne variere jo alt efter størrelsen på køddet, men den her passer på en lille steg

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...