fredag den 28. juni 2013

LASAGNE UDEN HR. KNORR

Mandagens, og også onsdagens aftensmad stod på hjemmelavet lasagne og grøntsags stænger


.
Normalt når der står lasagne på madplanen herhjemme, så er det Knorr udgaven der kommer på bordet, mest af alt fordi den er hurtig, mændene elsker den og så er det ensbetydende med en lille fridag i køkkenet til mig da C altid står for at lave Knorr retterne herhjemme (ja jeg må faktisk slet ikke lave dem for ham, han er nemlig bange for at jeg kunne finde på "at komme alt muligt mærkeligt i dem som champignoner og gulerødder")

Forrig gang vi fik lasagne var det dog også Knorr udgaven som vi fik, men i stedet for at tage en alm. pakke med hjem fra Fakta, så faldt vi over et tilbud på de store familiepakker. Så naturligvis var det den store pakke der røg ned i kurven, for som C også så fint konstaterede,så betød den større lasagne jo at vi ville have mad nok til 2 dage, og derfor kunne jeg jo få en ekstra dovne dag hvor jeg kunne slappe af og nyde min ferie.. ja han er jo smart den kære mand. Dog skal det siges at selvom der var mere kødsauce i Knorrs familie lasagne, så var der nu ikke helt lasagne plader nok. Så mens C stod og lavede kødsaucen blev jeg smidt en tur i Fakta for at hente nogle ekstra lasagneplader, så manden kunne færdiggøre aftensmaden.

Den store familie lasagne fra Knorr kom ganske rigtig til at holde 2 dage, og den smagte da lige så fint som C's lasagner plejer at gøre. Men her i mandags trumfede jeg nu alligevel C's lasagner, for med de mange ekstra lasagneplader på lager, hakket oksekød i fryseren og en liter mælk og nogle grøntsager der sang på sidste vers i køleskabet fik jeg bikset en ret så lækker hjemmelavet lasagne sammen, og i modsætning til Knorr's udgave kom der også bechamel sauce i min... jeg mener det hører sig jo til i en rigtig lasagne, og er nok noget af det jeg mest savner i Knorrs lasagner. Selvom der blev vrisset lidt på næsen fra C's side af måtte han nu alligevel overgive sig og indrømme at min lasagner var rigtig god, og jeg fik enddog lov til at lave den en anden gang - se hvis det ikke er en blåstempling, så ved jeg ikke hvad er.

Det er jo forholdvist nemt at lave en lasagne, den består jo et eller andet sted bare af skiftevis lag af lasagneplader, kødsauce og bechamelsauce. Derfor kan man jo bare lave den af sin yndlings kødsauce og evt. en købe sauce for en virkelig speedy aftensmad som stadig slår Knorr lasagnen med længder, men bare for en god ordens skyld for i også lige den opskrift jeg brugte i mandags.


Lasagne - 6 pers:

ca. 12 lasagneplader 
150 g revet ost 
3 spsk. rasp 

Kødsauce
200 g bacontern 
2 løg, fint hakket 
5 fed hvidløg, fint hakket 
1000 g hakket oksekød
2 gulerødder, skåret i små tern
150 g champignon, skåret i skiver
2 spsk. tomatpuré
1 ds. hakkede tomater (ca. 400 ml)
Salt og peber
Jeg smagter derud over også min sauce til med lidt oregano, chilli og kyllingebouillon 

Start med at svitse baconnet i en stor gryde, derefter tilsætter man løg og hvidløg og svitser dem indtil de er klarer.

Kom nu kødet i gryden og brun det af.

Når kødet er godt brunet tilsættes gulerødder, champignonner og tomatpuré og så vendes det hele godt sammen og steger videre i nogle min.

Kom nu de hakkede tomater i sammen med lidt oregano og chili og lad kødsaucen simre i små 15. min (gerne længere, det bliver den kun bedre af, men jeg havde lidt småtravlt så jeg sprang over hvor gærdet var lavest)

Man kan med fordel lave bechamelsaucen mens kødsaucen står og simre.

Nu er der bare tilbage at smage sin kødsauce til med lidt salt og peber og evt. lidt fond og så skal man ellers bare have samlet sin lasagne.

Bechamelsauce
4 spsk. smør
4 spks. mel
ca. 700 ml mælk
Salt og peber
Lidt revet muskat nød

Smelt smørret i en gryde, og tilsæt melet og bag det godt af 
Hæld nu mælken i lidt ad gangen under kraftig omrøring (for at undgå klumper) indtil man har en god og jævn sauce.
Smag saucen til med salt, peber og muskatnød 

Samlingsarbejdet
Nu skal man bare samle sin lasagne i et ildfast fad med skiftevis kødsauce, bechamelsauce og lasagneplader.

Det sidste lag bør være med bechamelsauce som man drysser med lidt rasp og revet ost.

Bag lasagnen ved 200 grader i små 20 min. eller indtil lasagnepladerne er møre, det kan man teste ved at stikke en lille kniv ned i lasagnen

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...