lørdag den 18. maj 2013

KEBABHOUSE I EGET KØKKEN

Fredagens aftensmad stod i bedste kebabhouse stil på falafel i hjemmebagte pitabrød

I går fik jeg prøvet endnu en bønne-linseret, jeg lavede nemlig falafler med den dåse kikærter som Urtekram havde sendt til mig. Egentligt var det  meningen at vi skulle have haft dem torsdag, men min mor kom forbi og hun nedlagde så absolut veto mod at vi skulle spise falafel, så derfor endte det med at vi fik kyllingesteg istedet for. Men kikærterne gik jo ingen steder, så de blev da bare udskudt til fredag istedet for - men jeg tør godt sige at min mor gik glip af nogle ret så lækre falafler, men oh well det er jo bare hendes tab ;)

Hvorfor jeg ikke har lavet falafler før ved jeg faktisk ikke for det var på ingen måde svært at bikse sammen, jeg mener find alle ingredienserne frem, blend det til en ensartet masse og friter det i små kugler. Ja nemmere kan det jo næsten ikke blive, og kikærterne de  kom jo i dåseform så der var ingen skylding, iblødsætning eller kogning nødvendig. Derfor vil jeg  næsten også vove at påstå at man kunne lave dem hurtigere end man kunne nå at ringe ned til det lokale kebabhouse og få dem til at levere en falafel i pitabrød. Det skal lige siges at det selvfølgelig kun kan lade sig gøre hvis man ikke også selv begiver sig ud i at lave sine egne pitabrød eller hvis man bor oven over et pizzaria (så kan det godt være at det er hurtigere at få den bragt ud/ hente den hehe)

Men nu har jeg jo ferie og derfor en masse fritid, så jeg besluttede mig for også at lave mine egne pitabrød, og istedet for at bruge den opskrift som jeg altid bruger, ja så fandt jeg der HER opskrift inde hos Valdemarsro som jeg udentvivl vil bruge i fremtiden, for nøj hvor smagte de pitabrød bare himmelskt... selvom jeg måske fik gjort dem en anelse for store, men det kan jeg jo ændre på næste gang jeg laver dem. Smags mæssigt minder de utroligt meget om de durum pitabrød som man kan få fra kebabhouses og pizzariaer, og er der noget jeg elsker så er det pitabrød fra sådan nogle steder - ja det er nok en af mine guilty pleasures - men nu kan jeg jo heldigvis give dem baghjul og lave herlighederne selv.



Falafel - ca. 20 stk:

1 dåse kikærter (400g)
1 spsk. tahin
1 løg
4 fed hvidløg
1 bdt. persille
1 spsk. citronsaft
1 tsk. chilisauce
4 tsk. spidskommen
3 tsk. koriander
2 tsk. salt
½ tsk. bagepulver
2 spsk. mel
Olie til at fritere i

Blend alle ingredienserne til en ensartet masse.
Herefter er det næste ligesom at lave frikadeller, for man skal bare forme "farsen" til små kugler med en teske g droppe dem ned i den varme olie.
Når falaflerne så er gyldne og sprøde fiskes de op med en hulske.
Flæk nogle pitabrød og fyld dem med diverse grøntsager, de lune falafler og en dressing efter eget valg

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...