torsdag den 25. april 2013

VARME HVEDER...MUMS


Så er det jo imorgen at det er Store Bededag, og det betyder at det er i aften at vi skal hygge os med varme hveder og en stor kop te. Opskriften har jeg fået af min mor, og det er faktisk den opskrift jeg har bagt hveder efter hvert år, så den er helt sikkert blevet gennem testet og jeg kan varmt anbefale dem

Herhjemme er vi dog altid nødt til at have både hjemmelavede- og købte hveder da C insisterer på at vi også skal have de købte hveder da de fungere som et helt nostalgitrip for ham... oh well i det mindste synes han stadig at mine smager bedst ;)

Det er faktisk rimelig nemt at ælte sådan en hvede dej sammen, så hvis ikke I har fået bagt jeres hveder endnu er der stadig lidt tid at løbe på så I kan bage nogen selv hvis lysten skulle melde sig.

Nu sagde jeg jo at opskriften var min mors, men jeg har dog stadig lavet en lille ændring i den. Jeg faldt nemlig over et rigtig godt hæve tip inde hos "Maden i mit liv" og det er at man kommer et ildfast fad ind i en slukket ovn med kogende vand i og så stiller man bare pladen med de ubagte hveder ind og hæver indtil de er fordoblet i størrelse... ja jeg skal også have testet den her hæve metode med andet bagværk, for hold da op hvor bliver udbyttet barer suverænt godt.

Hvis I vil læse mere om St. Bededag og hvorfor vi spiser barme hveder dagen før, så kan I læse lidt om det HER


Efter min mening er hveder aller bedst når de er blevet ristet let og smurt med smør, men mon ikke også der kommer noget af det skønne marmelade fra Rigoni di Asiago på

Hveder - ca. 20 stk:

2 ½ dl lunkent vand
50 g gær
1 æg
50 g flormelis
10 g salt
3 g kardemomme
550 g hvedemel
75 g smør, skåret i tern

Opløs gæren i det lunkne vand.
Tilsæt resten af ingredienserne (undtagen smørret) og ælt det næsten sammen.
Når man har en næsten sammenhængende dej æltes smørret ind i dejen, og så skal man ellers bare rulle ærmerene op og ælte dejen godt igennem i min. 10min - eller køre den i 5 min. ved middel hastighed på røremaskinen hvis man har sådan en.

Lad nu dejen hæve til dobbelt størrelse.
Herefter skal dejen IKKE slås ned nu men blot formes til ca. 20 små boller.
Stil bollerne forholdsvis tæt på en bageplade og kom dem ind i en slukket ovn sammen med en skål kogende vand for at efterhæve.

Når bollerne har efterhævet i ca. 1 time (eller de er hævet til dobbelt størrelse) tages de ud af ovnen.
Tænd nu for ovnen, når den er 200 grader varm bages bollerne i 15-20 min eller indtil de er let gyldne*

*De skal ikke pensles med æg, det er en meget luftig dej (p.g.a hæve metoden) så hvis man begynder at pensle dem falder de sammen - også selvom man er meget forsigtig. Trust me jeg har testet det for jer så I ikke behøver at begå samme fejl.

2 kommentarer:

  1. Hej, jeg er på jagt efter de allerbedste hveder, som her hos mig bliver brugt som ristede krydderboller. OG ja, Annes tip med at lave ovnen om til et raskeskab virker perfekt. Jeg læste om det på en amerikansk blog for flere år siden og har brugt det til al brødbagning lige siden. Jeg sørger altid fo at der er meget varmt og ingen træk i køkkenet, så de hævede brød/boller ikke får et chok, mens de står oven på komfuret og venter på at ovnen skal blive varm. Jeg bager alt brød ved meget høj temperatur, da jeg synes, det giver det bedste resultat. Nu vil jeg gå i gang med din opskrift :-)
    Elsebeth

    SvarSlet
  2. Ja jeg er også begyndt at bruge ovnen til at hæve nærmest alle mine brød og boller i, resultatet bliver bare helt fantastisk hver gang. Jeg håber at du kan lide den her opskrift på hveder.... de er i havert fald min families favorit opskrift :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...