tirsdag den 30. april 2013

EN RISTET MED DET HELE


I dag får I en opskrift fra skolebænken, jeg har nemlig haft min allersidste køkkenlektion på grundforløbet og den blev brugt på at lave de fineste små hjemmelavede hotdogs hvor alt simpelthen blev lavet fra bunden. Det er en noget tidskrævende process, og hvis man skal lave sine pølser selv som vi gjorde, ja så  kræver det også lidt ekstra køkkenudstyr i form af en kødhakker og et pølsehorn.

Kødhakkeren har jeg allerede, me nu ved jeg da at jeg skal skrive et pølsehorn på min ønskeliste

Det er selvfølgelig et projekt der tager sin tid, men det er super sjovt, og det kunne bestemt være en god måde at lege lidt med familien i weekenden eller sommerferien... jeg mener hvor mange har egentligt stået og hevet tarme på et pølsehorn for derefter at fylde dem igen?  og ja hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg helt bestemt at min niece på 4 ville synes at det var mindst lige så sjovt som C på snart 25 ville.

Vi var ikke ret mange der var mødt op i dag (desværre), men os der var der hyggede os gevaldigt med vores store pølseorgie, og det endte da også med at vi fik lavet alt, alt, aaaaaaalt for mange pølser. Men skidt pyt for vi  inviterede tjenerklassen ned i frokostpausen til en omgang nylavede "hottere", og det havde de bestemt ikke noget imod ;)

Men selvom de kærer tjenere fik spist sig mætte var der stadig pølser til overs, og jeg kunne simpelthen ikke bærer tanken om at de bare skulle smides ud. Derfor spurgte jeg min lærer om ikke jeg måtte tage nogle med hjem og det måtte jeg heldigvis, så i bedste "Stop Spild af Mad"stil ligger pøllerne nu i fryseren og venter på at blive til en eller anden form for aftensmad som vi skal have at spise i enten den her uge, eller i næste uge. Og nu hvor jeg lige kom ind på "Stop Spild af Mad" er jeg altså lige nødt til at opfordre alle jer Sulte Studerende derude til at kigge HER på Klidmosters blog hvor hun har to film fra et nyligt foredrag om bl.a. "Stop Spild af Mad". Det er super inspirerende så I burde virkelig tjekke det ud.

Hjemmelavede Pølser*:

1250 g svinekød (900 g bov, 350 g spæk)**
2½ dl lun sødmælk
75 g hvedemel
150 g revne løg
2 tsk. peber
1 tsk. allehånde
2 tsk. salt
Skyllede svinetarme

Hak kødet og rør det sejt med saltet.
Tilsæt mel, krydderier og  rør det sammen
Til sidst røres mælken ind i farsen - den skal være ret blød.
Smag farsen til ved evt. at stege en lille prøvedelle.
Kom tarmene på pølsehornet og fyld dem med farsen, sno tarmen sammen efter hver pølse og undgå lufthuller.
Kog pølserne i små 4 min.
Nu kan man enten komme pølserne i fryseren til senere brug, eller stege dem på panden indtil de er lækre og sprøde.

Pølsebrød:

3 dl lun sødmælk
50 g gær
500 g hvedemel
10 g salt
1 spsk. sukker
30 g blødt smør

Rør gæren ud i den lune mælk og ælt langsomt de andre ingredienser i - undtagen smørret
Når dejen næsten er sammenhængende æltes smørret i.
Ælt deje i 10 min. og stil den til hævning i 30 min.
Form nu 10 pølsebrød og stil dem til efterhævning på en bageplade i endnu 20 min.
Bag brødne ved 200 grader i ca. 10 min.

Remoulade:

100 g gulerod, hakket
100 g blomkål, hakket
1 spsk. karry
1 dl hvidvin
1½ dl mayonnaise 
½ dl yoghurt
2 spsk. kapers, finthakkede
3 drueagurker, finthakkede
Salt og peber

Svits gulerod og blomkål i en gryde ved svag varme til de er helt lidt møre.
Tilst karry og lad det brænde lidt af i gryden, når karryen er brændt let af tilsættes også hvidvin.
Læg låg på og kog grøntsagerne indtil de er helt møre.
Når væden er dampet helt ind tages gryden f varmen og køles helt ned***
Bland nu  picklesne sammen med mayo, yoghurt, kapers og drueagurker og smag til med salt og peber

Ristede løg:

2 løg
1 spsk. mel
Ca. 1 litter olie til at fritere i

Pil løgene og skær dem i papirtynde skiver.
Vend dem i melet og friter løgene - men pas på det må ikke være for lav en temperatur for så bliver løgene alt for fedtede, og hvis olien er for varm branker de så hold godt øje med dem.

Syltede agurker:

1 agurk
1 dl eddike
4 spsk. sukker
1 tsk. salt
1 laurbærblad
Sort peber

Salt agurkerne i 15 min, herefter skal de lige skylles og presses fri fra overskydende væde
Kog nu eddike, sukker og laurbær i en gryde og kog det op til en lage.
Smag lagen til med salt og peber og hæld den varm over agurkerne.
Lad agurkerne trække i lagen indtil de er kolde.
Nu kan de enten bruges med det sammen eller gemmes i køleskabet til en anden god gang

Ketchup


*Det er en ret standard pølsesmag som godt kan minde en smugle om medister, det er en rigtig god førstegangs pølse. Men næste gang jeg skal ave pøller tror jeg at jeg vil eksperimenterer lidt med nogle spicy og cheesy fætre

**Men mon kan bruge alm. hakketkød og blande det med lidt ekstra spæk... er der nogen der ved det? oh well det kan man jo teste :)
***Man kan faktisk bare stoppe her og komme grøntsagerne på glas, så har man nemlig sin egen hjemmelavet pickles til en anden god gang

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...