onsdag den 19. december 2012

DA DEN 1000 GANG VAR LYKKENS GANG


Tirsdagens aftensmad bestod af en lille let reje ceviche i sprøde og friske salat wraps

Ja jeg ved ikke om man rent faktisk kan kalde den her ret for ceviche, da det jo ikke er rå fisk der bliver marineret/ tilberedt i citrussafter som en traditionel ceviche  gør. Men jeg har afprøvet det med at marinere/ tilberede tyndt skåret torsk, havtaske og lignende et par gange før på et hav af forskellige måder da jeg synes at retten bare lyder rigtig lækker. Men jeg kommer altid frem til den konklusion at det var en dum idé at give mig i kast med ceviche, da jeg bare virkelig ikke kan lide konsistensen eller smagen af fisken. Så de par gange jeg har prøvet at lave det, er hele molevitten endt i skraldespanden og jeg har måtte finde en anden måde at få stillet min sult på. Men ikke længere, jeg havde jo nogle rejer tilovers fra rejesalaten så jeg besluttede mig for at prøve at lave ceviche endnu engang (ja man er vel stædig, og en dum fisk skal da ikke ødelægge en ellers lækker ret) , men denne gang brugte jeg nogle rejer der allerede var tilberedte, og det betød at både konsistensen og smagen af halvrå fik var helt væk hvilket mine smagsløg var mere end tilfredse med :)

Alt i alt synes jeg faktisk at den her ret smagte mega godt, og min rejeelskende kæreste var mere end enig, ja faktisk måtte jeg love at vi skal have den allerede i næste uge igen efter alt det tunge og fede julemad er spist. Og de spiselige salatskåle eller wraps om man vil passede også super godt til, de var sprøde og friske, men måske en lille smule for våde da jeg desværre ikke fik slynget dem helt godt nok, men det er jo en mindre detalje der heldigvis kan gøres noget ved næste gang vi skal have salat wraps med rejeceviche i (selvom jeg også tror at de ville være meget gode til andet fyld såsom taco fyld eller hvad man nu lige har lyst til)


Reje ceviche - 2 personer:

1 hoved salat
250 g rejer (ente kogte eller dem i lage)
½ avocado, skåret i tern
½ mango, skåret i tern
1 tomat, skåret i tern
½ lime, saft og skal
½ rødløg, skåret i tern
2 - 3 skiver syltet jalapeño peber, fint hakket
Lidt salt

Tag hvert enkelt blad af salathovedet og skyld dem godt i koldt vand.
Slyng derefter bladende tørre og stil til side.

Nu skal alle ingredienserne bare blandes sammen i en skål, og fyldes i de tørre salatblade.

De smager super godt bare i sig selv, men en lille klat guacamole oven på, og lidt tortilla chips "on the side" går de fra at være helt i gennem fantastiske til at være direkte himmelske.

Guacamole:

1 ½ avocado
Saften af 1 - 1½ lime
2 - 3 skiver syltede jalapeños, fint hakket
1 spsk. cremefraiche
1 fed hvidløg, fint revet
½ tsk. spidskommen
Salt

Mos avocadoerne og kom dem i en skål sammen med hvidløg, chili, cremefraiche og spidskommen.
Nu skal guacamolen bare smages til med salt og limesaft og så er den ellers klar til at blive serveret

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...