mandag den 17. december 2012

ASIATISK INSPIRERET REJESALAT


Lørdagens menu stod på en krydret asiatisk  inspireret tigerreje salat

I lørdags fik vi noget som C bare elsker, der stod nemlig rejer på menuen. Og selvom han uden tvivl ville have det helt fint med at spise dem "au naturel" i en sandwich (gerne akkompagneret med æg og mayo) , ja så synes jeg nu at det ville blive en smugle kedeligt at få til aftensmad. Derfor kiggede jeg lidt rundt i mit køkken for at se hvad jeg kunne spice dem op med. Og spicet op det blev de i hvert fald, for jeg fandt både citrongræs (som jeg havde fået et glas af fra Santa Maria), chilisauce, sesamolie, lime, hvidløg og et par andre lækre ting. Så med de ingredienser jeg havde fundet frem blev der hurtigt tryllet en ret så god asiatisk inspireret marinade frem, og nu brugte jeg den jo til rejer, men jeg vil faktisk næsten gå så langt som at sige at den kan bruges til det meste. F.eks. tror jeg at den vil være god til laks, kyllingespyd eller endda som sauce i en spicy oksekøds wok.



Hvidløg, lime og citrongræs til marinade...

...og her den færdige marinade med resten af ingredienserne. Det skal lige siges at det er en god idé lige at smage den til inde den hældes over rejerne så man ikke ender med alt for spicy rejer i forhold til hvad man kan lide


Efter rejerne er vendt rundt i marinaden stilles de på køl i min. 30 min. Jeg lavede dem dog dagen før så der var nem aftensmad dagen efter, og ja det er intet mindre end dej til brødet på det øverstetår der står og kold hæver ved siden af rejerne





Asiatisk rejesalat - 2 pers.:

300 g rejer
1/4 salat hoved, snittet
1/4 agurk, skåret i skiver
2 tomater, skåret i  skiver
1 æble, skåret i tynde skiver
1 avocado, skåret i tern
2 forårs løg, fint snittet

Marinade:
2 stk. citrongræs
2 store fed hvidløg
2 lime, saft og skal
2 tsk. chilisauce
1 spsk. soya
1 spsk. sød chilisauce
1 spsk. sesamolie
1 spsk. olivenolie

Bank og fint snit citrongræs, riv hvidløg og lime skal fint og pres limesaften ud af limene.
Pisk der efter alle ingredienserne til marinaden sammen i en skål til en ensartet marinade.

Kom nu rejerne i en pose og hæld marinaden over dem, vend derefter rejerne rundt så de er godt dækkede.

Kom posen på køl og lad rejerne marinere i min.30 min. men de kan sagtens laves dagen før.

Når rejerne er marineret varmes en grillpande* op til den er rygende varm, og så steges rejerne indtil de lige begynder at få grillmærker** (ca. 20 sek. på hver side)

Nu skal man bare have smidt grøntsagerne sammen til en salat, fordelt salaten i dybe tallerkener og toppet den af med de grillede rejer.

*Man kan naturligvis godt bare bruge en alm. stegepande

**De rejer jeg brugte var allerede kogte, så de skulle bare lige varmes, men hvis man bruger rå rejer skal man selvfølgelig stege dem indtil de begynder at blive røde/ er gennemstegte

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...