lørdag den 17. november 2012

DET IKK' SÅ RING' ENDDA KREBINETTEN

Torsdagens tallerken med en laksekrebinet, kogte kartofler vendt i smør og urter, en grøn salat og en purløgs-dild dressing

Torsdag aften stod der fisk på menuen, og indrømmet det er ikke så tit at der står fisk på menuen herhjemme. Jeg er nemlig den eneste der kan lide det og ærlig talt så har jeg ikke haft den store lyst til at stå og lave flere forskellige slags aftensmad, bare fordi jeg måske godt kunne tænke mig at få noget at spise som de to herre ikke kan lide. Men i torsdags skete det så alligevel for jeg fandt jo nogle billige laksestykker i den nyåbnede fakta, og C havde fundet nogle frost pizzaer som ham og vores roomie kunne lide, så der så jeg mit snit til lidt selvforkælelses i form af nogle rigtig lækre laksekrebinetter med urtedressing og kogte kartofler Mums!!! Jeg skal da helt sikkert forkæle mig selv noget oftere på den måde, og det kan godt være at C siger at han ikke er så vild med fisk, men jeg fik da stadig sendt et par misundelige blikke over mod min tallerken af og til mens han sad med sin frostpizza :)

En lille ekstra bonus ved at være den eneste der ville have laksekrebinetter herhjemme var at jeg ud af den her opskrift fik 2 krebinetter, og siden jeg kun kunne spise en, ja så  røg den anden en tur i fryseren. Så mon ikke jeg i den nærmeste fremtid skal lave mig en lækker lakseburger til aftensmad



Laksestykkerne hakkes fint med en kniv...

... Og derefter røres alle ingredienserne sammen i en skål...


...Til sidst formes laksefarsen til krebinetter og de vendes i rasp og stegs sprøde og gyldne på en pande


Laksekrebinetter - 2 stk.:

250 g laks
1 tsk. salt
½ fed hvidløg, presset
½ bdt. purløg, finthakket
½ bdt. dild, finthakket
2 tsk. citronsaft
2 spsk. rasp
Rasp til panering
Salt og peber
Olie til stegning

Hak laksen fint (jeg lod dog noget være hakket grovere for mere bid i krebinetten)
Kom det hakkede fisk i en skål og rør det sammen med salt, citronsaft, hvidløg, purløg, dild, rasp og lidt peber.

Del farsen i 2 og form den til krebinetter og vend dem i rasp.
Steg krebinetterne i 3 - 4 min på hver side til de er gyldne og sprøde


Purløgs-dild dressing:

½ bdt. dild, finthakket
½ bdt. purløg, finthakket
1/4 tsk. chilisauce
Lidt citronsaft
Salt og peber
½ fed hvidløg, presset


Rør alle ingredienserne sammen i en skål og smag til.

1 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...