lørdag den 6. oktober 2012

DET SURE SKAL SOM REGEL TAGES MED DET SØDE

Fredagens tallerken med en lækker asiatisk sur-sød ret med rejer

I sidste uge fik vi jo som bekendt hjemmelavet sushi med bl.a. rejer, og til det formål havde jeg købt en pose frosne tigerrejer. Men selvfølgelig brugte jeg ikke alle rejerne til sushi, så halvdelen røg tilbage i fryseren til en anden god gang, og den anden gode gang blev så i går hvor jeg hev rejerne op af det frosne skattekammer så vi kunne få en sur-sød reje wok med ris til aftensmad. Faktisk er det en ret jeg i en periode lavede ret ofte, men efterhånden er det det desværre endt med at jeg har fået lavet den mindre og mindre, ja jeg tror faktisk at sidste gang jeg lavede den var mens jeg boede hjemme (hvilket snart er ved at være et par år siden), men nu var tiden inde til et comeback, og det var et der blev mere end godt taget i mod af C (ja jeg kom måske endda til at love at det var en ret jeg nok skulle lave noget oftere til ham :))

Sur-søde rejer:

200 g tigerrejer (husk at pille dem og fjerne tarmen)
1 spsk. revet ingefær
1 rød chili, finthakket (man kan evt. fjerne kernerne hvis man ikke er til stærk mad)
1 stort fed hvidløg, finthakket
½ løg, hakket
1 lille dåse ananas i tern (der skal bruges både frugt og saft)
½ rød peber, skåret i tern
½ gul peber, skåret i tern
1 god håndfuld bønnespire
1 lime, saft og skal
Salt og peber
1 spsk. honning

Varm en wok op til den er rygende varm (man kan selvfølgelig også bare bruge en stor stegepande)
Når wokken er varm kommes ingefær, hvidløg og chili i.
Når det begynder at tage lidt farve kommes løg og peberfrugt i og det hele svitses i et minutstid.
Nu dumpes rejerne i og det hele steges indtil rejerne skifter farve og lige netop er gennemstegte.
Når rejerne er lige ved at være færdige tilsættes ananas, bønnespire og lime.
Smag til med salt, peber og honning og server over ris.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...