lørdag den 4. august 2012

MY BIG FAT GREEK MEAL


En stor krydret græsk hakkebøf, tzatziki, sprøde ovnkartofler og lidt salat         

Den her ret kom fra første bid ind i mit lille kartotek over yndlings retter, jeg mener jeg er vild med græsk mad og jeg er vild med hakkebøffer, så hvordan skulle en græsk hakkedreng ikke kunne falde i god jord.

Selvom den græskebøf smagte super godt sammen med ovnkartofler, salat og tzatziki, ja så er det nok bare en af de ting der ville kunne nydes på tusindvis af andre måder, f.eks. er jeg sikker på at den ville være super i et pitabrød eller i en lækker burger, men stegt på et grillspyd ville den skam også tage kegler. Det  er jo kun fantasien der sætter grænser for hvordan man kan lege i køkkenet, og med den her ret skal jeg da helt sikkert både  lege og eksperimenterer lidt med forskellige måder at servere og spise den på.


Græsk hakkebøf:
500 g hakket oksekød
3 - 4 fed hvidløg, presset
2 spsk. oregano
3 tsk. paprika
½ tsk. chilisauce
100 g feta, smuldret
1 æg
1 håndfuld rasp
Lidt salt og godt med peber


Kom alle ingredienserne i en skål og rør det sammen til en blød fars*.
Stil farsen i køleskabet i min. 1 time før brug så det kan sætte sig lidt.
Form farsen til hakkebøffer og steg dem i lidt olie på en varm pande til de er gennemstegte.



Tzatziki:

250 ml græsk yoghurt
1 hel agurk, groft revet
3 fed hvidløg, presset
Salt og peber
1 tsk. oliven olie

Kom alle ingredienserne i en skål og rør det hele godt sammen.
Smag tzatzikien til og stil den på køl inden den skal bruges

*Hvis man er i tvivl om man har krydret sin fars nok så kan man, hvis man ikke har lyst til at smage på den rå fars, stege sig en lille prøvedelle før man sætter farsen på køl.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...