lørdag den 26. maj 2012

OFC (OVEN FRIED CHICKEN)

Søndagens tallerken med oven fried chicken,ovnbagte fritter og en lille grøn salat

Mmmm jeg er virkelig en fan af fried chicken southern-style, men det er desvære (som så mange andre retter fra Sydstats køkkenet) en ret der ligger til den fede side, og selv om det nu smager mere end godt, ja så er det jo ikke lige frem noget man kan spiser særligt tit, og nu er det ikke for at lyde fedtforskrækket eller noget, men af og til er det nu meget rart med en lidt mere hverdags-venlig udgave der er lidt lettere for både samvittighedens- og sidebenenes skyld. Så ved hjælp af en kærnemælks marinade og nogle cornflakes kom der en lettere udgave af fried chicke på bordet i søndags, men bare fordi den var lettere betød det skam ikke at smagen var ringere (som det er tilfældet ved mange "light" produkter) og jeg er sikker på at det er en kyllingeret vi kommer til at se meget af her hjemme sommeren over :)


Oven Fried Chicken:

1 kylling, delt i 8 stykker½ l kærnemælk
3 - 4 fed hvidløg, knust
Salt g peber
1 tsk. chilisauce
½ - 1 spsk. sirup
Nogle kviste timian eller andre urter (dild og purløg ville virke specielt godt)
Ca. 4 - 5 kopper cornflakes
Cayenne peber

I en skål røres kærnemælk sammen med hvidløg, chilisauce, sirup og urter - smag til med salt og peber.

Kyllingestykkerne kommes i kærnemælksmarinaden og marinere i min. 1 time men gerne natten over.

Mens Kyllingen marinerer knuses cornflakes og kommes i lille fad (eller lignende) og krydres med salt, peber og cayennepeber.

Tag kyllingestykkerne op af marinaden og vend dem rundt i de knuste cornflakes (de skal være helt dækkede)

Læg de cornflakes dækkede stykker på en bagerist* drys dem med lidt salt og bag kyllingestykkerne ved 200 grader i ca. 45 min.

*Nedenunder risten skal der nok være en bageplade for at opfange nedfaldne cornflakes stykker og kyllingesafter


1 kommentarer:

  1. Mmm, det lyder super lækkert, det tror jeg da jeg vil prøve mig med snart :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...