mandag den 2. april 2012

DA EN LILLE KLAT SURDEJ BLEV TIL TO STORE RUGBRØD


Nu har jeg jo lavet mig en ordentlig portion surdej, og hvad kunne være mere nærliggende end at starte med at bruge surdejen til at lave nogle lækre rugbrød. Specielt nu hvor påskefrokosterne er ved at stå for døren, så er der nok næppe noget der vil blive sat lige så stor pris på end et friskt bagt rugbrød på påskebordet.

Vi spiste vores rugbrød til en god gammel klassiker, nemlig en æggekage 

Rugbrød:

3 dl surdej (find opskriften HER)
½ l knækkede/ skårne rugkerner½ l rugmel7 - 8 dl vand½ l hvedemel1 spsk. sirup1 spsk. groft salt2 ½ dl femkornsblandingSmør til former eller til smøring af skorpen når brødet er bagt

Kom alle ingredienserne  en skål og rør dejen godt samen til der ikke er nogen mellommer tilbage.


Lad dejen stå og trække i ca. 30 min, når den har trukket kan man tjekke dejens konsistens og evt. justerer den lidt med enten mel eller vand (den skal være blød men ikke vandet)

Kom dejen i to brødforme og lad dem hæve tildækket i ca. 12 timer.


Når dejen er hævet til kanten af formene prikkes de helt til bunds med en tynd pind min. 20 gange *


Bag brødet i 75 min ved 200 grader.


Når brødet kommes ud af ovnen smøreres overfladen med smør**


* Dette gøres for at skabe lufthuller som dampen kan slippe ud af, ellers kan der nemt komme et mellemrum mellem brødet og skorpen


** Dette gør skorpen mere blød og nemmere at skærer

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...