mandag den 23. januar 2012

STORE BAGEDAG MED SCONES OG MINIRUGBRØD

Her i weekenden gik det ligepludselig op for mig hvor lang tid siden det er jeg har  bagt andet end min "go to" opskrift på brød "Verdens nemmeste boller". Det besluttede jeg mig for at gøre noget ved, så mel og gær blev hevet frem fra køkkenskabene og vupti, så var det lille hjemme bageri ellers igang med at kreer boller til  både madpakken og den søde tand.

En omgang dej til choko-appelsin scones


Yum de færdige scones "straight from the oven

Choko-appelsin scones:
500 g mel
1 tsk. salt
1½ spsk. bagepulver
125 g margarine/ smør
3 ½ dl kærnemælk
3 spsk. sukker
100 g chokolade
1 appelsin, kun skallen
(æg til pensling + lidt sukker til at strø over)

Forvarm ovnen til 200 grader

Si melet sammen med salt og bagepulver ned i en skål


Kom fedtstoffet i melblandingen og ælt det godt sammen (når tekstureren minder lidt om revet parmesan er det færdigt)


Hak chokoladen og riv appelsinskallen og vend det sammen med sukkeret ind i dejen.


Til sidst hældes kærnemælken i og dejen æltes sammen (ikke for meget det skal bare lige kunne samles til en  kugle)


Rul dejen ud til en pølse og skær den i skiver på ca. 3 - 4 cm og læg dem på en bageplade.


Pensel sconesne med sammenpisket æg, drys med sukker og bag dem i ovnen i ca. 15 - 20 min

Minirugbrød blev det skam også til


Minirugbrød:
4 dl kærnemælk
4 dl rugmel
4 dl hvedemel
2 tsk. salt
1/4 pk. gær


Forvarm ovnen til 200 grader

Opløs gøren i kærnemælken

Bland alle ingredienserne sammen til en ensartet dej

Stil dejen til hævning et lunt sted og lad den hæve til dobbelt størrelse (2 - 3 timer)

Efter dejen har hævet til dobbelt størrelse rulles dejen ud i en tyk pølse og skæres ud til boller (jeg fik ca. 8)

Nu skal minirugbrødne efterhæve i ½ -1 times tid

Minirugbrødne bages i ca. 30 min

1 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...