søndag den 8. januar 2012

DEN BEDSTE BOLOGNESE OG EN MEXICANSK RESTE FIESTA


Nok den bedste Chili con Carne jeg har lavet længe

For noget tid siden fik jeg en ekstra julegave af min mor, og det var en gave der lå mit lille foodie hjerte meget nært. Jeg fik nemlig en masse kød til fryseren som nu er helt fyldt til randen, men det betød jo også at jeg havde en meget god undskyldning til at lave en ordentlig portion pasta bolognese - I mean, der er jo også nødt til at være plads til andet end kød i fryseren ikk'.

Men vi kunne jo selvfølgelig ikke spise hele den store portion pasta bolognese. Så med den nye plads i fryseren blev resterne pakket ned til en anden god gang hvor der skulle laves en lille lyn middag.

Og denne lyn middag blev bakset sammen her i fredags hvor bolognese resten blev hevet op af fryseren og smagt til med en masse spidskommen, chili og bønner og lige så let som 1-2-3 var der blevet en lille hurtig mexicansk chil con carne fiesta til.

Nok verdens bedste kødsauce fyldt med en masse grøntsager

Bolognese/ kødsauce:
1 spsk. olivenolie
250 g bacontern
1 løg, fint hakket
1 stor gulerod, fint hakket
2 stilke bladselleri, fint hakket
2 fed hvidløg, fint hakket
1 kg hakket oksekød
3 ds. hakkede tomater
2 glas rødvin
2 laurbær
200 g svampe, i skiver
Salt og peber


Varm olien op i en stor gryde ved middel varme og steg baconnet.

Når baconnet er sprødt tilsættes løg, gulerødder, selleri, og hvidløg.

Skru lidt ned for varmen og sved grøntsagerne af i ca. 10 min.

Tilsæt kødet og skru op for varmen igen og steg kødet under omrøring.

Nu hældes tomaterne i sammen med vin, laurbær og svampe, rør  det hele godt sammen og bring kødsaucen i kog.

Herefter simre retten under låg ved svag varme i min. 2 timer (husk at røre rundt engang imellem)

Smag til med salt og peber.


Lyn chili con carne:
En rest kødsauce fra fryseren
1 ds. røde kidney bønner
Chili
Spidskommen, stødt


Varm kødsaucen op under omrøring og hæld bønnerne i.

Smag nu til med chili og spidskomen indtil an synes at smagen passer og varm chili con carnen godt igennem.

Jeg serverede min chili con carne sammen med kogte ris, tortilla chips, guacamole og cremefraiche

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...