torsdag den 27. oktober 2011

KARTOFFEL-PORRE SUPPE OG LA TASCHA'S ÆBLEFISK


Ja så vi kan jo næppe komme uden om at efteråret er kommet for at blive, og hjemme hos mig kan det kun betyde en ting - kartoffel-porre suppe tid, og ja jeg indrømmer blankt at jeg endnu aldrig har prøvet at serverer den for et hankønsvæsen der ikke fra første snit har været skeptisk overfor suppen "da der jo ikke noget kød i!" Men alle som en har de vendt på suppetallerkenen lige så snart de har smagt den første gang for der er ingen tvivl om at der her er og bliver nok verdens bedste suppe (i hvert fald i min verden),den er blød og cremet og næsten guddommelig når den bliver toppet af med sprødt bacon, men nu til opskriften:

Kartoffel-porre suppe*:

2, 5 kg kartofler, skåret i tern
3 porrer, kun det hvide, skåret i skiver
6 hønsebouillon terninger (eller ½ flaske hønsebouillon)
375 ml fløde
Salt og peber.

Grøntsagerne kommes i en stor gryde og der hældes vand over til grøntsagerne er dækkede.

Herefter tilsættes bouillonen og gryden bringes i kog.

Lad grøntsagerne simre under låg i små 30 - 45 min.

Nu blendes suppen til den er fri for klumper (jeg brugte en stavblender da det var nemmere end en alm. blender)

Nu skal man bare tilsætte fløden og bringe suppen i kog.

Smag til med salt og peber og server suppen(gerne toppet af med sprødt bacon)






Ud over suppe fik vi også  en lille lyn dessert der bestod af æblefisk en opskrift jeg så over på LaTasha's blog for noget tid siden og selv om manden ikke var så vild med fyldet (måske fordi jeg kun brugte æblemos og ikke marcipan) men jeg synes nu selv at de smagte virkelig godt

Så simpelt var det, butterdej og en eller anden form for fyld

Æblefisk:

1 rulle butterdej
lidt æblemos
1 æg, sammenpiskes
Lidt sukker.

Jeg skar dejen ud i 8  firkanter og kom en klat æblemos på hver.

Derefter foldede jeg æblefiskene sammen, forseglede dem med en gaffel og penslede dem med sammenpisket æg og dryssede dem med lidt sukker.

Nu skulle de bare bages i ovnen ved 200 grader i så 10 - 15 min. eller til de er gyldne


.* Lille bonus info, der bliver små 5 liter suppe af den her opskrift, så der er rigeligt der kan ryge i fryseren til et hurtigt måltid til en dag hvor man har travlt (eller sidst på måneden hvor man ikke har så meget at gøre godt med)

4 kommentarer:

  1. Uh, de æblefisk er altså "farlige" :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. den suppe redder mange gange mit humør :) <3 den smager så sindsygt godt :D

    knus fra underboen

    SvarSlet
  3. den suppe redder mange gange mit humør :) <3 den smager så sindsygt godt :D

    knus fra underboen

    SvarSlet
  4. Ja det er de virkelig, de var væk allerede dagen efter ^_^

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...