tirsdag den 2. august 2011

DEN FØRSTE GANG, JA DET VAR LIDT AF EN SKUFFELSE



Her den seneste tid er jeg sådan gået lidt halvsavlende forbi bagervinduerne hver gang jeg har set de her søde små cupcakes, og hver evig eneste gang har jeg fundet på den ene undskyldning efter den anden til ikke at gå ind og købe en (til stor irritation for min kæreste)

Men i dag skulle det være, slut med undskyldninger og alt muligt andet pjat – nu var det tid til lidt selvforkælelse så skulle da lige prøve min allerførste cupcake. Så fandt mig den fineste lille blåbær cupcake i det lokale konditori og fik den pænt pakket ind så det fine cremelåg kunne overleve turen hjem. Eller hva’….

…det viste sig nemlig at jeg slet ikke havde brug for at bekymre mig og cremelågets overlevelse, for den ellers så yndige lille cupcake som jeg havde forventet var florlet var lige så hård som sten, og det cremede låg jeg havde set frem til at prøve med længsel var mindst lige så hårdt som kagen og komplet smagsforladt (ja hvis man da lige ser bort fra den tandpinefremkaldende smag af sukker) så alt i alt IKKE en succes.

Dog var alt ikke en kæmpe skuffelse i dag, for bedst som jeg stod og troede at jeg måtte opgive ideen om at finde hvidløgsbrød og naan brød til ugens indkøb (skal lige siges at begge var så godt som udsolgte da jeg gk ud for at handle lidt sent på eftermiddageg), kom min kære kæreste mig til undsætning og fandt naan brød med hvidløg. Ja jeg indrømmer blankt at jeg var meget skeptisk da jeg tog i mod det, men var efterhånden lidt desperat og tænkte at det jo måtte være bedre end ingenting. Og ganske rigtigt den kære mand havde som altid ret, for det vise sig nemlig at brødet smagte helt fantastisk og det kan i den grad anbefales som et godt kuvertbrød til nærmest alle retter

Mors "ondt i maven mad":
500 g kyllingebryster , skåret i strimler**
2 tsk. Paprika
2 tsk. Karry
Salt og peber
1 løg, skåret i både
1 ds. ananas, skåret i tern
1 ds. champignon
1 ds. hakkede tomater


Brun kødet i lidt olie i en stor gryde
Tilsæt de øvrige ingredienser og lad det simre indtil kødet er mørt


* Ifølge min mor har retten fået navnet "ondt i maven mad"  fordi hvergang hun serverede retten for mine brødre da de var små, så smagte det så godt at der altid blev spist så meget af den at de fik ondt i deres små maver.

** Man kan også sagtens bruge korteletter eller lignende og man behøver heller ikke at lave retten i en gryde, jeg plejer også af og til at lave den i et ildfast fad. I så fald brunes kødet af og kommes i et fad og resten af ingredienserne kommes ved,og så skal hele herligheden ellers en tur i ovnen ved 200 grader i 20 - 30 min

2 kommentarer:

  1. Synd med din oplevelse af cupkagen.. heldigvis er alle cupkager jo ikke sådan. Desværre er der rigtigt mange bagere som forsøger at være med trenden, som nærmest ødelægger cupkagens gode navn. Hvilket kan gøre mig noget så tosset, fordi at helt almindelige mennesker så tror at cupkager er lidt en døgnflue. Håber at du måske vil have mod på selv at lave nogen på et tidspunkt

    SvarSlet
  2. Ja det er desværre ikke alle der helt har fundet ud af at lave nogle lækre cupcakes, men jo har dog taget kampen op og fået lavet nogle selv der blev ret vellykkede i det lille køkken, f.eks. indlæget med "revenge of the cupcake" og "lidt lækkert til teatertosserne" der vil man kunne se lidt afprøvelse af cupcakes

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...